အင္းေရျပင္ထက္က တိုက္ပြဲေခၚသံမ်ား-၂
ေရႊျပည္သိဂၤါ ၊ ေတာင္လကၤ်ာဝယ္
ထက္စြာျမင့္ေခါင္၊ ျပာရီေမွာင္သည္
သန္းေတာင္ဂီရိ၊ မိုးတရွိက
ျမညိဳစိုစို၊ ေျမတခိုတြင္
ေရညိဳပ်ံ ့သင္း၊ ေညာင္ေရႊအင္းလည္း
နတ္မင္းသံုးရန္၊ နႏၵာကန္ႏွင့္
သ႑ာန္မျခား၊ ေရက်က္စားသည္
ေရသားတံငါ၊ စီးပြားရွာတို ့
ကြန္ျခာပြင့္ရုပ္၊ ဝင့္ကာအုပ္၍ ့ ့ ့ ့ ့
ဦးပုည
အရင္ပို ့စ္မွာ ေတြးမိေနတဲ ့ အင္းေလးေဒသရဲ ့"တိုက္ေတး" ေတြနဲ ့ပတ္သက္လို ့ ေျပာေနခဲ ့ တာကိုဆက္ရရင္
ခ်စ္ေမတၱာ သက္ဝင္ျပီးကာမွ မုန္းတယ္ေျပာရိုး ထံုးစံ ရွိသလားဘာလားဆိုျပီး ေငါ့ေမးေမးတဲ ့ အင္းသားေလးရဲ ့တိုက္ကြက္ကို ျပန္ျပီးဘဲေခ်ာ့တာလား၊ ေလေျပဘဲထိုးတာလားေတာ့မသိဘူးဗ်ိဳ ့
ညေနညိဳ ေရခပ္သြား
ေရတြင္းနားမေတြ ့ဆို
လြမ္းစိတ္နဲ ့ငို
ေျမာက္မိုးေလးရယ္ ညိဳညိဳဆင္လို ့
ေျမာက္ေလေပြ လာခ်င္ေရာ ့ခါမွ
မယ့္ရင္ထဲ ငိုသံမ်ား
(ေမာင္ႀကီးရယ္)ႀကားမိရဲ ့လား။
မုန္းလို ့ရမရေတာ့မသိဘူး၊ လြမ္းလြန္လြန္းလို ့ ႀကိတ္ငိုတဲ ့အသံ မႀကားရေအာင္ နားကန္းေနလားဘာလားေပါ ့။
အဲဒိမွာတင္၊ အကြက္ဝင္ျပီလို ့ထင္တဲ ့အင္းသားေလးက
အလြမ္းရယ္တဲ ့ ဆယ္ ့ႏွစ္ေထြ။
အိပ္ေပ်ာ္ရင္ ေပ်ာ္တန္ေကာင္းပါရဲ ့
ေစာင္းတဲ ့လို ့ေန။
ဖေလဆာဖေလ
မပေလ တဲ ့ရာေက်ာ္လြမ္း။
ပ်ိဳတို ့ေမာင္ငယ္ကကၽြမ္း
လြမ္းစိတ္နဲ ့ပန္း။
အဲ- ဒီတိုက္ေတးထဲမွာ "ေျဖသာေျဖမေျပ" ဆိုတဲ ့ စကားကို အင္းသားအသံနဲ ့ "ဖေလဆာဖေလ၊မပေလ" လို ့ထည့္သံုးထားေတာ့ သေဘာက်ခ်င္စရာ၊ စိတ္ထဲမွာ တစ္မ်ိဳးဘဲဗ်။
လြမ္းတဲ ့အေႀကာင္းေတာ့လာမေျပာနဲ ့ ဒီမွာ လြမ္းလြန္းလို ့တမင္ဇြတ္ႀကိတ္မွိတ္ျပီးအိပ္ေနရေႀကာင္း၊ အိပ္ေပ်ာ္ခဲ ့ရင္ အလြမ္းေျပမလားဆိုျပီးေတာ့ေပါ ့။ ဒါေပမယ္ ့ ဘယ္လိုေျဖေျဖ အလြမ္းမေျပလို ့ စိတ္ႏွလံုးပင္ပန္းဆင္းရဲလွပါျပီဆိုျပီး တစ္လံုးပစ္သြင္းလိုက္တဲ ့သေဘာေပါ ့။ အင္းသူေလး ေႀကြေကာင္းေႀကြသြားႏိုင္မလားေပါ ့။
အင္းသူေလးေတြဘက္ကေတာ့၊ ဒါေလာက္နဲ ့ေတာ့တက္မလာနဲ ့ေတာက္လႊတ္လိုက္လို ့တြန္ ့ သြားမယ္ ။ပ်င္းပါ ့။"သနား"လိုက္ပါ ့လို ့ႀကိတ္ေတြးေနမလားမသိဘူးဗ်ိဳ ့၊ ျပန္ေျပာတာေလးက
ကတၱီပါ ဆံဆာဆုန္းနဲ ့
မပုန္းေခၚဆံလို
ႀကားဘိ ေမာင့္ကိုယ္။
ေခၚဆံကို
ေမာင့္ကိုယ္မို ့ေရာ္ရမ္း။
ႀကက္လွ်ာတိုင္ ေလေျပဟတ္တယ္
တံုးမွတ္လို ့စမ္း။
"သံသာ"နဲ ့"ေခၚသံ"က အင္းေလနဲ ့ေျပာရင္"ဆံဆာ"နဲ ့"ေခၚဆံ"ေပါ ့။ "မပုန္း" ဆိုတာကေတာ့ "မိန္းကေလး၊ ေကာင္မေလး၊အပ်ိဳေလး" ေပါ ့ဗ်ာ။
အင္းသူေလးရဲ ့ ကတၳီပါ လိုႏူးညံ ့တဲ ့ အသာယာဆံုးေသာ အသံ ဆိုတာကို လွလွပပ ဖြဲ ့ျပသြားျပီး။ အင္းသားေလးရဲ ့ေမတၱာကို "တံုး"ကဲ ့သို ့ထုနဲ ့ထည္နဲ ့ တည္ျငိမ္မယ္ထင္မိကာမွ ႀကက္လွ်ာတိုင္ေလဟတ္သလို ျဖစ္ေနတာမို ့မတည္ျငိမ္ဘူး၊ သစၥာမရွိဘူး၊ အထင္နဲ ့အျမင္လြဲ ရပါေပါ ့ ဆိုျပီး ခနဲ ့လိုက္ေတာ့တာေပါ ့။
ပြဲကေတာ့ ပိုျပီးႀကမ္းလာသလိုပဲဗ်ိဳ ့။ ႀကက္လွ်ာတိုင္နဲ ့အႏိွဳင္းခံလိုက္ရေတာ့ အင္းသားေလးေတြအဖို ့ ရွဴးရွဴးရွဲရွဲ နဲ ့ ေရေႏြးေငြ ့ရထား ေလေပါင္တက္သလို ျဖစ္ကုန္ျပီး
မယ္တို ့မ်ိဳး
လွည္းဆိုးလို ့မယံုသာ။
ပန္းေရႊဝါခုႏွစ္ဖူး
ခူးႀကည့္လို ့ကြာ။
တစ္ေခါက္ရယ္လာ
တစ္ခါကြယ္ယံုမိ။
မိဆီကိုလိပ္ျပာသြားတယ္
(မႀကီးရယ္)တားလို ့မရ။
အင္းေလးေဒသမွာ မိန္းကေလးအမည္ေရွ ့က "မယ္" ေယာကၤ်ားေလးနာမည္ေရွ ့က "အယ္" တပ္ျပီး ေျပာေလ ့ရွိတယ္တဲ ့ဗ်။
မယံုခ်င့္ယံုခ်င္နဲ ့တစ္ခါေလးယံုမိတာနဲ ့ဒီေမာင္မွာ ခံစားေနရပါျပီေပါ ့။ လွည့္စား ဆိုတာကို "လွည့္ဆိုး" လို ့ သံုးလိုက္တယ္လို ့ထင္ပါတယ္။ ေက်နပ္စရာ အသံုးေလးလို ့လည္းေတြးမိတယ္ဗ်ာ။
အဲလို စြတ္စြတ္စြဲစြဲ နင့္နင့္နာနာ အေျပာခံလိုက္ရေပမယ္ ့၊ အင္းသူေလး ကေတာ့ ေလသံေအးေအးေလးနဲ ့ပဲ
ခ်စ္ပါ ့မယ္တဲ ့ႀကင္ပါ ့မယ္။
တျခားမွာ သစၥာကင္းေအာင္
ရွင္းခြာခဲ ့ကြယ္။
ခ်စ္ပါ ့မယ္
တကယ္မို ့မယ္က။
တျခားမွာ သစၥာကင္းေအာင္
ရွင္းခြာခဲ ့မွ။
မွတ္ကေရာဗ်ိဳ ့။ ဘာေတြညာေတြ အေထြအထူးေျပာမေနပါနဲ ့ေတာ့။ နင့္ဘက္ကသာ အရင္သံေယာဇဥ္ လက္က်န္ အကုန္သာျဖတ္ခဲ ့။ ငါ့ဘက္က အိုေကပဲေဟ ့။ေပါ ့။
အဲလိုနဲ ့အဲလိုနဲ ့ဘဲ
တစ္ဖက္နဲ ့တစ္ဖက္ ကဗ်ာတိုက္ပြဲ၊ ေမတၱာတိုက္ပြဲ ဆင္ႏြဲလိုက္ႀကတာ
တစ္ဖက္က ဦးတည္ျပီး၊ ေခါင္းစဥ္တပ္ေပးလိုက္တဲ ့အေႀကာင္းအရာကို တစ္ဖက္က ထိထိေရာက္ေရာက္ ျပန္ျပီး မေခ်ပႏိုင္ရင္၊ မေခ်ပႏိုင္တဲ ့ဘက္က အရွံဳးလို ့သတ္မွတ္ႀကတယ္တဲ ့ဗ်။
အခ်ိန္အႀကာႀကီးဆိုင္းျပီးစဥ္းစားေနျပန္လို ့ပရိတ္သတ္က ဆူရင္လည္း ရွံဳးတာပဲေပါ ့။
အဲ- ရွံုးမ်ားရွံဳးလိုက္ရင္ေတာ့ ႏုိင္သြားတဲ ့ဘက္နဲ ့ပရိတ္သတ္ရဲ ့အဟားကို ခံထားဖို ့သာျပင္ေပေတာ့ပဲ။
ဒီတိုက္ပြဲမွာ ကၽြန္ေတာ္ ့ကိုသာ ဒိုင္အျဖစ္သတ္မွတ္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ အင္းသူေလး ေတြဘက္ကို အႏုိင္ေပးလိုက္ခ်င္ပါတယ္။(ဖြန္ေႀကာင္တာမဟုတ္ပါ။ မိန္းကေလးမ်ားကိုဖဲ ့ေသာ ပို ့စ္မ်ားခ်ည့္ ေရးသည္ဟုအေျပာခံေနရေသာေႀကာင့္ က်ားကြက္သေဘာနဲ ့တစ္ေကာင္ေကၽြးခဲ ့တာျဖစ္ပါေႀကာင္း၊ ဟီးဟီး)
အဆံုးမသတ္ခင္ ကၽြန္ေတာ္ေနာက္ဆံုးေတြးမိေနတဲ ့အခ်က္က အင္းေလးေဒသရဲ ့ ကဗ်ာရည္ဥာဏ္ရည္ ျပိဳင္ပြဲေတြလိုမ်ိဳး ဟိုးးး အရင္က ကၽြန္ေတာ္တို ့ေက်ာင္းေတြမွာ ရွိခဲ ့ ဖူးတယ္လို ့ ႀကားဘူးခဲ ့ေလေသာ စကားရည္ဥာဏ္ရည္ ျပိဳင္ပြဲမ်ားျဖစ္တဲ ့ က်ဖမ္းစကားေျပာ ျပိဳင္ပြဲ၊ စကားရည္လုပြဲ ေလးေတြအား လြမ္းမိေနပါေႀကာင္း ေတြးေနမိရင္းးးးး
နားဦးမယ္ဗ်ာ
ညႊန္း- အင္းေလး(၁၉၈၄)၊ ဒါရိုက္တာျမင့္ေမာင္
(ေတြးမိေနတာေလးေတြကို အေျခအေနေပးရင္ ဆက္ျပီးေျပာျပခ်င္ေသးပါေႀကာင္း)
ကညႊတ္ႏြယ္(ထီလာ)
15092011
0 comments:
Post a Comment