အင္းေရျပင္ထက္က တိုက္ပြဲေခၚသံမ်ား


ေတာင္ပတ္ဝန္း၍
ေမွ်ာ္မွန္းေလရာ
စိမ္းလဲ ့ျပာသည္
နႏၵာကန္ေလာ
ငါေတြးေတာခဲ ့။

သစၥာမခၽြတ္
ေမတၱာဆြတ္၍
ညီညႊတ္မွ်တ
ဆက္ဆံႀကသည္
ဓမၼပါေလာ
ငါေတြးေတာခဲ ့။

ထိုအင္းကိုးတန္
ထိုရပ္ဌာန္တြင္
ႀကည္မြန္တရား
က်င့္ပြားမ်ားလွ်က္
ရွည္လ်ားသံသာ
တိုေႀကာင္းရွာမူ
သင့္ရာသေလာ
ငါေတြးေတာခဲ ့။

ဆရာႀကီး မင္းသုဝဏ္ရဲ  ့ "အင္းေလးအလွ" ကဗ်ာစာပိုဒ္မ်ားက ေျပာျပေနတဲ ့ အင္းေလးေဒသရဲ ့ ပံုရိပ္တစ္ခ်ိဳ  ့ဘဲျဖစ္ပါတယ္။

          ကၽြန္ေတာ္ဒီတစ္ခါ ေျပာျပဖို ့ေတြးမိေနတဲ ့ အင္းေလး ေဒသရဲ ့ "တိုက္ေတး" မ်ားအေႀကာင္း ကို ေျပာျပဖို ့ မစခင္ အင္ထရိုဝင္ လိုက္တာပါ။

          တိုက္ေတး ေတြနဲ ့ပတ္သက္လို ့ သိသေလာက္ ေျပာရရင္ေတာ့ ေရွးတုန္းက အင္းေလးေဒသရဲ ့ လူပ်ိဳ အပ်ိဳ တို ့ဟာ သူတို ့ရဲ ့ခ်စ္ေမတၱာေတြနဲ ့ပတ္သက္လို ့ရင္တြင္းခံစားခ်က္ေတြကို ရင္ဖြင့္ခ်င္ႀကတယ္ ဆိုရင္ ျမန္မာျပည္ရဲ ့တျခားေသာ ေဒသေတြနဲ ့မတူပဲ ထူးျခားတဲ ့ ဓေလ ့တစ္မ်ိဳးနဲ ့"ေတးတိုက္ပြဲ" လို ့ ေခၚတဲ ့ "တိုက္ေတး"ကဗ်ာရြတ္ပြဲေတြမွာ ကဗ်ာေတးကေလးေတြနဲ ့ ခ်စ္ရိပ္ခ်စ္ေယာင္ျပျပီး ေႀကာ္ျငာႀကရတယ္ဗ်ိဳ ့။

          အဲဒိေတးတိုက္ပြဲေတြမွာ လူပ်ိဳအပ်ိဳတို ့ဟာ အျပန္အလွန္ ကဗ်ာေတးေတြနဲ ့သီဆို ႀကရင္း သူတို ့ရဲ ့ အခ်စ္ကို ေဖၚညႊန္းႀကရတာကို ေတြးမိေတာ့ အင္းသူအင္းသားတို ့ရဲ ့သိမ္ေမြ ့ႏူးညံ  ့တဲ ့၊ အားက်ေက်နပ္ဖို ့ေကာင္းတဲ ့၊ ဂုဏ္ယူျမတ္ႏိုးဖို ့ေကာင္းတဲ ့ အင္မတန္လွပတဲ ့ ယဥ္ေက်းမွဳ ွဓေလ ့ ထံုးစံ တစ္ခုကို ျမင္ေယာင္မိ၊လြမ္းမိလာပါတယ္။

          အင္းေလးေဒသရဲ ့ တိုက္ေတး ကဗ်ာေလးေတြကို ခံစားႀကည့္မယ္ဆိုရင္ အင္းသူအင္းသားတို ့ရဲ  ့ အင္းအေတြးအေခၚေတြ၊ ဓေလ ့ထံုးစံေတြ၊ အသံုးအႏွဳန္းေတြ၊ အလွအပေတြနဲ ့ ခ်စ္ေမတၱာတရားရဲ  ့ ေဆးစက္ ေတြကို ေတြ ့ရလိမ္ ့မယ္လို ့ကၽြန္ေတာ္ ထင္မိပါတယ္။
ေတးတိုက္ပြဲတစ္ခုရဲ ့ျမင္ကြင္းကို ကၽြန္ေတာ္ျမင္ေယာင္ႀကည့္မိတယ္ဗ်၊

          ေတးတိုက္ပြဲဆင္ႏြဲမယ္ ့လူပ်ိဳ အပ်ိဳေတြနဲ ့ေတးတိုက္ပြဲကို ရွဳစားနားဆင္မယ္ ့ ဝါသနာရွင္ ပရိတ္သတ္ေတြ ဟာ အင္းေလး ေဒသရဲ ့မရွိမျဖစ္ (ထရိတ္မတ္ ) ေလွ ကေလးေတြနဲ ့ ေရာက္လာႀကျပီေပါ ့ဗ်ာ။
အဲ- လူစံုလို ့ ေတးတိုက္ပြဲ စျပီဆိုတာနဲ ့ အင္းသား လူပ်ိဳေလးေတြက တစ္ဖက္၊ အင္းသူအပ်ိဳေလးေတြကတစ္ဖက္ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ႀကျပီး ကိုယ္ ့ရဲ  ့ဆိုင္ရာဆိုင္ရာ အဖြဲ ့ထဲက အာစလွ်ာစအထက္ဆံုး၊ ကဗ်ာဥာဏ္ အထက္ဆံုး တစ္ေယာက္ကို ေရွ  ့တန္းတင္ျပီး အျပန္လွန္တိုက္ႀကေတာ ့တာေပါ ့။ အျပန္အလွန္တိုက္ေနရင္းနဲ ့ သိပ္ျပီး ကိုယ္ ့ဘက္ကအေျခအေနမဟန္ေလာက္ဘူးထင္ရင္ ေနာက္မွာအကူပါတဲ ့သူေတြထဲက ေတးကူ၊ ေတးေထာက္အျဖစ္ ကူျပီး ဖိုက္ေပးဖို ့ အရန္တာဝန္ေတြ ေပးထားရေသးသဗ်။
          စျပီဆိုတာနဲ  ့ အင္းသားေလးေတြဖက္က

တိုက္မယ္တဲ ့တိုက္မယ္။
ရြာလယ္မွာ ဖ်ာျဖဴခင္းလို ့
လင္းေအာင္တိုက္မယ္။
တိုက္ပါ့မယ္ မိငယ္မို ့ေကာင္လံုး။
ရြာလယ္မွာ ဖ်ာျဖဴခင္းပါလို ့
(မႀကီးရယ္) လင္းေအာင္တိုက္ဦး။


မိုးအလင္းတိုက္ႀကစို ့ဆိုျပီး "စိန္"ေခၚခ်င္ေခၚမယ္ဗ်ာ၊ ဒါမွမဟုတ္ရင္လည္း တာထြက္ထြက္ျခင္း တစ္ဖက္က အင္းသူေလးေတြ ေသြးဆူသြားေအာင္ ဆြေပးခ်င္ရင္ ကလိတိတိနဲ ့ ဟာသေလးစြက္ျပီး
မထိတထိစ, တဲ ့အေနနဲ ့

တိုက္မယ္တဲ ့တိုက္မယ္။
ေယာကၡမ ေလွဦးဆိုး
က်ိဳးေအာင္တိုက္မယ္။
တိုက္ပါ ့မယ္မိငယ္မို ့ေကာင္လံုး
ေယာကၡမ ေလွဦးဆိုးကိုလ
(မႀကီးရယ္) က်ိဳးေအာင္တိုက္ဦး။

သူငယ္ခ်င္းတို ့သိတဲ ့အတိုင္းပဲေလ၊ ေလွမပါရင္အင္းမျဖစ္တဲ ့ ေဒသဆိုေတာ့ အင္းေလးေဒသမွာ ေလွက ဇာတ္လိုက္ေက်ာ္ေပါ ့။

          ကၽြန္ေတာ္ထင္တယ္ဗ် အင္းသူေလးရဲ ့ေလွကို ေယာကၡမ ေလွလို ့သံုးတယ္။ ေလွေတာင္မွ ရိုးရိုးေလွမဟုတ္ဘူး၊ ေလွဦးပိုင္း ေဆြးေျမ ့ေနတယ္ဆိုျပီး ေလွာင္ေျပာင္သေရာ္တဲ ့ အသံုး မ်ိဳး ထည့္သံုးလိုက္ေတာ့ စစခ်င္း ဦးခ်ိဳး ထားသလိုမို ့ တိုက္ပြဲတစ္ေလွ်ာက္လံုး အထက္စီးနဲ ့ ေနရလိမ္ ့ မယ္လို ့ ထင္ခ်င္စရာေပါ ့။

          ဒါေပမယ္ ့ဗ်။ အင္းသားေလးေတြ စျပီး ေတးဖြင့္ကတည္းက ဆိုလိုက္တဲ ့ေတး စာသားကိုေရာ ေတးဆိုသူ အင္းသား ေလးကိုေရာ ေစာင့္ႀကည့္ျပီး အားနည္းခ်က္ေပ်ာ ့ကြက္ ဟာကြက္ ရွာေနတဲ ့ အင္းသူေလး ေတြက လည္း မေခဘူးဗ်ိဳ  ့

အသံက မက်ယ့္တက်ယ္
ႀကက္သူငယ္ပါ ့မျခား။
ေတးမယ္ကိုမရွက္လိုက္
ေတးတိုက္မယ္လား။

ေသျပီဆရာ။ တစ္ဖက္က ႀကိမ္းဝါးသံမွ မဆံုးေသးဘူး။ ေဆြ ့ေဆြ ့ခုန္ေနတဲ ့ေလသံနဲ ့ အင္းသားေလးရဲ ့အားနည္းခ်က္ တစ္ခုကို ဖြင့္ထုတ္ျပီး ေဆာ္သဗ်ိဳ ့။ အသံကိုက ေသးေညွာင္ေညွာင္နဲ ့ ႀကက္ေပါက္စ အသံနဲ ့ေတးတိုက္ဖို ့လာတာလား၊ဘာလားေပါ ့။ စဥ္းစားပါဦးေပါ ့။

          အဲေတာ့ ပြဲဆူကုန္ျပီဗ်ိဳ  ့ နဲနဲလည္းတင္းသြားႀကပံုပဲဗ်၊ ငယ္က်ိဳးငယ္နာေတြပါ ေဖၚကုန္ႀကေတာ့တာေပါ ့။ အင္းသားေလးေတြဘက္က ျပန္တြယ္လိုက္တာက

ေသလုေအာင္ခ်စ္ျပီးမွ
တသီးတဲ ့ေဖါက္ျပန္။
ေရႊေမ်ာက္လို သစ္ပင္တက္
လက္လႊတ္ရျပန္။
ေရႊလက္ဝါးထပ္ထပ္ခံ
မတန္ပါလို ့ပယ္သလား။
ခ်စ္ျပီးမွ တဖန္မုန္းတယ္
(မႀကီးရယ္)ထံုးရွိသလား။

ခ်စ္ေမတၱာ သက္ဝင္ျပီးကာမွ မုန္းတယ္ေျပာရိုး ထံုးစံ ရွိသလားေပါ ့။

နားဦးမယ္ဗ်ိဳ  ့
အင္းသူေလးေတြဖက္က  ဘယ္လိုမ်ား တုန္ ့ျပန္ မလဲ။ ဒီပြဲမွာ ဘယ္ဘက္က ႏိုင္မလဲဆိုတာကိုေတာ့
ဟဲဟဲ၊ စာသိပ္မ်ားသြားမွာစိုးတဲ ့အတြက္ ေနာက္ တစ္ပို္င္းက်မွ ဖတ္ႀကပါေတာ့လို ့ ခြင့္ေတာင္းခဲ ့ပါေႀကာင္း။

ညႊန္း- အင္းေလး(၁၉၈၄)၊ ဒါရိုက္တာျမင့္ေမာင္


ကညႊတ္ႏြယ္(ထီလာ)
14092011

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

۩ Time ۩

ကညႊတ္ႏြယ္(ထီလာ)

۩ သိေစခ်င္ ۩

ကညႊတ္ႏြယ္(ထီလာ) ဆိုဒ္လာလည္ၾကေသာ ရပ္နီး ရပ္ေ၀းမွ သူငယ္ခ်င္းမ်ားအားလံုး ေပ်ာ္ရႊင္ၾကပါေစေနာ္..

۩ Followers ۩

۩ လာလည္ေနသူေတြ ۩

۩ အဖတ္မ်ားေသာ ۩

۩ အက်ဴဥ္းခ်ဴပ္ ۩

۩ လစဥ္ဖတ္မယ္ ۩